AIK och International Chamber Of Commerce´s
Mötet handlade om varumärkesintrång och piratkopiering. Representanter från åklagarmyndigheten, polismyndigheten och tullverket informerades av såväl AIK som företagen om dess problem med så kallad piratkopiering som åsamkar stora förluster för de drabbade parterna. Nämnda myndigheter vars personal arbetar aktivt i jakten på stöldgods och svartförsäljning fick nu klart för sig att även idrotten är hårt belastad av dessa oegentligheter.
– AIK är störst i Skandinavien när det kommer till merchandise, informerade Tobias Larsson, SLO AIK Fotboll tillsammans med Stefan Jonasson, kommersiell chef AIK Fotboll. Det betyder också att AIK är mest utsatt för piratkopiering. Men vi talar inte bara för vår klubb utan även för hela idrottsrörelsen och främst då för svensk elitfotboll samt SHL och hockeyallsvenskan.
– Vi har sett en explosionsartad ökning av svartförsäljning det senaste året och idrotten kommer bara bli mer drabbad i framtiden, fortsatte Tobias Larsson och Stefan Jonasson.
Eventet varade i fyra timmar där åklagare, poliser samt tullpersonal gick i par om två till samtliga 26 inbjudna.
– Det är väldigt nyttigt för AIK att synas i dessa sammanhang, klargjorde Jonas von Kjerrulf, kanslichef AIK. Vi är hårt ansatta av varumärkesintrång men arbetar intensivt med denna fråga. Vi är dock i behov av att våra medlemmar och supportrar hjälper oss i jakten på svartförsäljningen som kostar oss stora summor varje år.
Övrig deltagare från AIK var Selja Seppälä, butikschef AIK Shop.
Samtliga närvarande i samband med ICC:s event i Stockholm var följande:
AIK
adidas
Apple
BMW
Canada Goose
Chanel
Christian Louboutin
Daniel Wellington
Fjällräven
Fred Perry
Gant
Gucci
Hugo Boss
Iron Maiden
Jimmy Choo
Lacoste
Louis Vuitton
New Era
Philip Morris
Proctor & Gamble
Republic Technologies
Sanrio
SKF
Sony Interactive Entertainment
Sony Mobile Communication
Volvo