Verksamhetsberättelse 2018

2018 var ett aktivt år med många framgångar både sportsligen och för föreningen. Här följer verksamhetsberättelsen för 2018:

FÖRENINGEN

AIK Bf inledde året med 24 tävlingslicenser (7 st 2017) och en stor portion framåtenergi. Framgångar i Sv Cupen/Dam och spetsförstärkningar inför Sv Cupen/Öppen, förstärkte framåtenergin. Damlagets Bronsmedaljer firades med tårtkalas samma eftermiddag, i Liljeholmshallen.

Årsmöte och Årsmötes-KM arrangerades i Liljeholmshallen den 23 mars. Jonas Almquist omvaldes till ordförande och den nya styrelsen fick följande utseende: Jonas Almquist, Krister Lindberg, Pehr Grånefors, Annelie Westin och Hans Liljecrantz. Vinnare av Årsmötes-KM blev Marcus Enbom.

De sportsliga framgångarna fortsatte under våren och sommaren (se nedan).

Under senvåren inleddes kontakter med franska elitklubben ABC Draguignan om klubbresa och samarbete. Under sensommaren lämnade ”kärnan” av ledare och spelare ABC Draguignan, för den nystartade elitklubben Fréjus International Pétanque (FIP). FIP är en samlad satsning för Passion Pétanque Française/PPF (som arrangerar ett stort antal prestigetävlingar), klottillverkaren KTK och staden Fréjus Turistråd, för att göra Fréjus till ett centrum för fransk och internationell pétanque. I och med att kontaktpersonerna hos ABC Draguignan flyttade med till FIP, var det naturligt att FIP blev en ny samarbetspartner. Samtalen ligger nu tillgrund för en planerad klubbresa 2019 med bl a träning för de franska världsmästarna och landslagsspelarna Henri LaCroix, Dylan Rocher och Stephane Robineau.

Det till sommaren planerade Single-KM flyttades till 29 sept i Liljeholmshallen. Single-KM vanns att William Wahman som förutom ära och vandringspokal, även belönades med biljetter till AIK:s nästkommande hemmamatch i fotboll.

Under hösten inleddes planeringen av tävlingen Stockholm Pétanque Invitational, en inofficiell Masterstävling för de åtta högst placerade stockholmsklubbarna i seriesystemet. Ett initiativ som mottogs med stort intresse från berörda klubbar.

Under året har även tagits beslut om en enhetlig klubbpiké, för att komma tillrätta med den oenhetliga bukett av olika fotbollströjor som använts genom åren.

UNGDOMSVERKSAMHETEN/AIK Ungdomsboule

Barn- och Ungdomsarbetet fortsatte under 2018. AIK Bf ansvarade för Stockholmsdistriktets öppna juniorträningar i Liljeholmshallen på lördagar under våren och hösten 2018. I samband med juniorträningarna, har även ett 20-tal ungdomar provat boule. AIK Ungdomsboule har under året även medverkat vid Idrottsdagar i Stockholmsskolor.

AIK Bf gjorde ett samarbete med Tillsammans Cup, en stor och växande fotbollsturnering i Stockholm där ensamkommande flyktingbarn spelar ihop med ungdomar från medverkande fotbollsföreningar. I samband med Tillsammans Cup:s vår-kickoff, fick ett 40-tal flyktingungdomar spela boule under en lördagseftermiddag. Ett mycket uppskattat arrangemang.

Under försommaren medverkade AIK Bf även i år på Parklekarna Pampas resp Byparkens vårfester. Den stora skillnaden i Byparken jämfört med föregående år (ett 10-tal barn), var att i år deltog över 50 st barn vilket vi inte räknat med och därför inte heller dimensionerat ledarbehovet utifrån detta.

Det goda samarbetet med Solna Stad ledde till att AIK Bf som enda idrottsförening, medverkade vid det av Solna Stad arrangerade Sommarlovsfirandet i Skytteholmsparken. Drygt 200 barn provade lyckan att kasta ett klot i ett cykeldäck 6 meter bort. 75 st barn lyckades och belönades med en Piggelinglass.

Även i år arrangerade AIK Bf Sommarlovsboule i Byparken, varje mån – fre kl 15. Med stöd från Solna Stad kunde vi trycka upp affischer och informationsblad, som spreds i närområdena och i Skytteholmsparken. En annan gynnsam faktor var det varma, soliga vädret, som gjorde att många barn passerade Byparkens boulebanor på väg hem från det nyinvigda Huvudstabadet. Drygt 300 barn spontanspelade boule under sammanlagt 44 st aktivitetstillfällen.

Frånvaron av inomhusanläggning för boule i Solna (och gärna i anslutning till skolorna i centrala Solna) i kombination med ointresse från Skolförvaltningens sida, har omöjliggjort fortsatt verksamhet efter skolstarten. Mot bakgrund av den starkt positiva utvecklingen under sommaren vad gäller intresset för boule – i kombinationen de bristande förutsättningarna att bedriva och utveckla barn- och ungdomsverksamheten -, kommer AIK Bf att fortsätta samtalen med  ansvariga Kommunalråd i Solna Stad för att försöka hitta en lösning. AIK Bf äger inte lösningen på problemet, utan lösningen kan bara komma från Solna Stad. Men med de goda relationer vi har på den högsta politiska nivån, är vi försiktigt optimistiska inför en lösning som kan gynna och utveckla hela AIK Bf på köpet.

Sommaren innebar att vi fick vår första licensierade minior och junior.  AIK Bf var representerat i den nationella juniortävlingen Prins Bertils Juniorcup 2018.

SPORTSLIGT

2018 var ett framgångsrikt år även ur ett sportsligt perspektiv. AIK Bf var den enda svenska klubb som var representerad i finalspelen i både Sv Cupen/Dam och Sv Cupen/Öppen. I Sv Cupen/Dam blev det Brons och i Sv Cupen/Öppen var vi bara en vinst ifrån att slå ut regerande (och tillika blivande) Svenska Cupmästarna Coccinelle PC, Malmö.

I Klubb-DM/Öppen tog AIK Bf Silver i konkurrens med många Elit- och Div 1-klubbar.

DM resulterade i 1 st Guld, 3 st Silver och 3 st Brons.

SM i Karlstad resulterade i Brons i Trippel/Dam.

Seriespelet Div 2 Norra vanns i överlägsen stil och laget direktuppflyttas till Div 1 N 2019.

Seriespelslaget i Div 4/Stockholmsserien tog sig via kvalspel, till spel i Div 3 2019.

Spelarunderlaget för ett lag i seriespelet Div 3/Veteran, Stockholm, räckte inte till. Under 2018 spelade veteranerna istället den av Stockholmsdistriktet (StBf) arrangerade Veterantouren.

EKONOMI

AIK Bf gör ett bättre resultat 2018 än 2017. Ungdomsverksamheten är den verksamhet som genererar mest pengar och som även under 2018 täckt underskott i vuxenverksamheten. Elitframgångar i Sv Cupen/Dam och Öppen och spel i Förbundsserien, kostar pengar. Trots att AIK Bf vuxit från 7 st tävlingslicenser 1/1 -2017 till ca 30 tävlingslicenser 31/12 2018, täcker inte aktivitetsavgifterna på 400 kr/spelare de faktiska kostnader som AIK Bf har. Samtidigt är det ungdomsverksamheten och elitspelet det som väcker intresse och lockar spelare till föreningen. Styrelsen har därför av både strategiska och nödvändiga skäl, valt att under 2017 och 2018 täcka underskottet med medel från ungdomsverksamheten.

Under året har ungdomsverksamheten dessutom finansierat nödvändiga investeringar i AIK Bf:s verksamhet, för att utveckla och stärka verksamheten både föreningsmässigt och sportsligt. Skyttematta + mall, bevattningsutrustning, vårens ”tårtkalas” och höstens ”smörgåstårtor” är några av de AIK Bf-kostnader som täckts med ungdomsmedel.

Inför 2019 åligger det ett särskilt ansvar på både styrelse och myndiga medlemmar, att se till att vuxenverksamheten bär sina egna kostnader för att under kommande år generera överskott. Överskott är det som gör det möjligt för AIK Bf att arrangera sociala aktiviteter som stärker trivseln i AIK Bf och ökar samhörighetskänslan. Utan trivsel och samhörighet blir AIK Bf ingen stabil förening med växande verksamhet. Överskott behövs också för att täcka faktiska kostnader för spel i förbundsserien.

STYRELSEN

Under perioden 1/1 -18 till 31/12 2018 har det hållits sex st styrelsemöten. Styrelsen har utgjorts av Jonas Almquist (ordf), Annelie Westin, Pehr Grånefors, Krister Lindberg och Hans Liljecrantz. Adjungerad från AIK Huvudförening (AIK HS1) har varit Cecilia Giertta (t o m sept 2018) och Rickard Frank (fr o m okt 2018). Styrelsen har fördelat ansvar och arbetsuppgifter mellan sig.

Valberedningen har utgjorts av Leo Rubio (sammankallande), William Wahman och Jörgen Andersson.

Stefan Widenholm har varit AIK Bf:s revisor.

ÖVRIGT

Under 2018 har samtal förts med berörda Kommunalråd i Solna Stad om skolverksamhet och anläggningsproblematik i Solna. Samtalen har varit positiva och vi har en mycket god relation på högsta politiska nivå, liksom på förvaltningsnivå (Kultur & Fritid). Samtalen fortsätter under 2019 för att förbättra förutsättningarna för att bygga barn- och ungdomsverksamhet, något som även kommer att påverka vuxenverksamheten positivt.

AIK Bf har under 2018 varit representerade i AIK Huvudförenings Ordförandegrupp. Under året har AIK Bf deltagit i möten med Solna Stad, Stockholmsidrotten och Solna SAM (paraplyorganisation för idrottsföreningarna i Solna).

AIK Bf har varit representerade i Sv Bouleförbundets styrelse genom Jonas Almquist.

AIK Bf har varit representerade i Stockholms Bouleförbunds (StBf:s) styrelse genom Annelie Westinoch Calle Strandberg.

AIK Bf har varit representerade i Stockholms Bouleförbunds (StBf:s) Valberedning genom Jonas Almquist.

AIK Bf har två Steg 2-utbildade tränare genomJonas Almquistoch Conny Carlsson.

AIK Bf har en Nationell domare genom Conny Carlsson.

Jonas Almquist tilldelades under året Sv Bouleförbundets förtjänsttecken i Brons och utsågs av AIK:s Huvudstyrelse till Årets Ledare i AIK 2018.