AIK har starkaste varumärket
AIK är fortsatt det starkaste varumärket bland Sveriges idrottsklubbar. Det är tidningen Sport & Affärer, bilaga i Dagens Industri som för andra året i följd rankar AIK som landets mest attraktiva varumärke bland idrottsföreningar.
AIK är fortsatt det starkaste varumärket bland Sveriges idrottsklubbar. Det är tidningen Sport & Affärer, bilaga i Dagens Industri som för andra året i följd rankar AIK som landets mest attraktiva varumärke bland idrottsföreningar.
AIK toppar listan som landets starkaste varumärke följt av IFK Göteborg och Malmö FF.
Djurgårdens IF har tappat och är först på fjärde plats följt av Hammarby IF. AIK är inte bara Sveriges största idrottsförening med över 20 000 medlemmar utan även den förening med mest genomslagskraft.
Idrottsklubbarna med störst varumärken 2015 (enligt Sport & Affärer):
- AIK, 16,3% (17,4% 2014)
- IFK Göteborg, 14,3% (15,8%)
- Malmö FF, 14,1% (10,1%)
- Djurgården, 12,8% (12,6%)
- Hammarby, 8,2% (6,9%)
- Färjestad, 4,0% (4,4%)
- Frölunda, 3,1% (3,4%)
- Skellefteå AIK, 3,1% (2,7%)
- Leksand, 2,2% (4,4%)
- HV71, 2,1% (2,6%)